Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Isaac Asimov. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Isaac Asimov. Mostrar tots els missatges

25 de set. 2016

CAPVESPRE

L'estiu, mort un any més, ha estat un refugi, una caverna on el mateix Plató hagués desitjat estar per a tota l'eternitat. No em tingueu per un gandul, doncs enyorava la rutina, la necessitat de retornar a les obligacions (a Tràntor?). Però a diferència d'altres anys, no m'ofega la sensació de pesar, de malbaratament. La calma del sol m'ha permès, com diria el gran Tyrion, afilar la ment com si fos una espassa.

A continuació, els protagonistes:

1. The Roman Republic (Isaac Asimov)

2. The Roman Empire (Isaac Asimov)

3. Constantinopla (Isaac Asimov)

4. Microcosmos (Lynn Margulis)

5. Seven Clues to the Origin of Life (A. G. Cairns-Smith)

6. Life in the Universe (Lewis Dartnell)

7. The God Delusion (Richard Dawkins)

8. Surely you're Jocking Mr. Feynman! (Richard Feynman)

9. Comentarii de Bello Gallico (Gaius Iulus Caesar)

10. The Structure of Science Revolutions (Thomas S. Khun) INACABAT!

Actualment, continuaré amb:

The Dragons of Eden (Carl Sagan)



Nulla dies sine liber!



16 de jul. 2016

TOP LECTURES DEL 2016 (1R SEMESTRE)

En aquesta ocasió volia fer un recopilatori d'aquells llibres que més he gaudit durant la seva lectura. Això no implica que siguin millors o pitjors, doncs ni jo sóc cap autoritat, ni és aquest l'objectiu de la llista. Simplement, per algun motiu o altre, m'han resultat més atractius de llegir, i per això, els destaco. Comencem!

(Per cert, l'ordre no indica una major preferència per part meva. Totes les obres exposades en aquesta llista tenen la mateixa rellevància)

1. THE ILLUSTRATED MAN

Aquesta obra, escrita per Ray Bradbury, ja la vaig ressenyar amb anterioritat en aquest blog. Realment, m'agrada més altres llibres de l'autor com The Martian Chronicles, però no puc negar el fet que alguns dels seus contes m'encantaren. Destaco Kaleidoscope i The Last Night of the World.

the illustrated man

2. STARSHIP TROOPERS

Un altre llibre que també vaig ressenyar. Aquest últim, escrit per Robert Heinlein, fou una grata sorpresa. El tenia perdut pel prestatge, amb poques possibilitats de ser llegit degut al seu alt component “militar”, quan finalment em decidí a llegir-lo. Cal comentar que posseïx un cert component juvenil, doncs potser és una obra més dirigida a adolescents i joves.

starship troopers

3. 2001: A SPACE ODYSSEY

En aquest cas, 2001: A Space Odyssey, escrit per un dels grans, Arthur C. Clarke, era una taca en el meu expedient com a seguidor de la ciència ficció (i encara tinc moltes que caldran ser esborrades!). No em defraudà. Ciència ficció dura, una obra segmentada en 3 parts molt interessants, i un important component filosòfic.

2001

4. THE EGYPTIANS

Una aposta que em sortí extraordinàriament bé (per altra banda qui ho podria dubtar, tenint en compte que estem parlant del gran Asimov!). Es tracta d'un llibre lleuger, versàtil i centrat principalment en la política i la historia militar dels Egipcis, anat del període Predinàstic fins a la dominació Àrab, abordant gairebé 4000 anys. Molt recomanable. És més, reconec que ja m'he comprat dos obres més d'aquesta mateixa índole: The Roman Republic i The Roman Empire.

Egypt

5. THE GOD DELUSION

Richard Dawkins és un autor que m'agrada molt. Ja he tingut el plaer de llegir The Selfish Gene (potser el més cèlebre dels seus llibres) i Unweaving the Rainbow (on tracta de mostrar la bellesa de la ciència), els quals vaig gaudir molt, però volia copsar un obra amb un to encara més crític, i aquesta era la més indicada. Sense anar més lluny, The God Delusion ha estat un dels motors principals que m'impulsà a escriure l'assaig Perquè sóc Ateu, publicat fa escassament deu dies. Com a Ateu, em seno identificat amb les seves idees, i comparteixo la majoria de les seves preocupacions.

Richard Dawkins quote

I aquest ha estat un breu resum. Actualment ja he llegit un llibre que consideraré de cara al segon Semestre, Microcosmos, de Lynn Margulis i Dorion Sagan, un interessantíssim llibre que tracta del món microscòpic, la seva evolució i la importància que té aquest sobre nosaltres, el Macrocosmos.


Espero que tingui molta competència alhora de sortir elegit per a formar part del Top de llibres del segon semestre de 2016.

27 de juny 2016

RESSENYA – NEMESIS

Nemesis (1989) fou un dels darrers llibres d'Isaac Asimov. En una breu introducció inicial, l'autor ja ens posa en manifest la seva edat, que es troba cansat, i en última instància, que no sap quan podrà continuar escrivint històries (una introducció bastant tràgica si tenim en compte que morí l'any 1992, a l'edat de 72 anys). Malauradament, aquest debilitament en l'escriptura crec que és notable en certs fragments del llibre.

Nemesis
Com sempre, us facilito la meva versió personal
Comencem resumint breument l'argument. Nemesis tracta sobre els inicis de la colonització espacial per part de la humanitat. Aquesta, que ja ha desenvolupat i perfeccionat els vols interplanetaris, està distribuïda de forma desigual entre el planeta mare, la Terra, i diversos “Establiments”, naus enormes capaces d'albergar milers d'habitants. Tot això canvia quan un establiment, comandat per l'ambiciós Janus Pitt, desenvolupat la hiperassitència, un mètode de vol capaç d'arribar a una velocitat similar a la de la llum. A més a més, una jove astrònoma, Eugenia Insigna Fisher, descobreix un fet impressionant: L'existència d'una estrella a només 2 anys llum de distància, una petita nana roja, Némesis. Davant del descobriment, l'intrèpid Janus Pitt decideix dirigir el seu propi establiment, el Rotor, en busca de l'estrella veïna. No obstant, desconeixen de la naturalesa del propi estel, digen del seu propi nom...

La novel·la dista molt d'altres obres com Foundation, The End of Eternity, o The Gods Themselves. No és un llibre dolent, ni molt menys, però es sent com inflat, amb massa parts innecessàries. Evidentment, l'estil és propi d'Asimov, dominat per llargs diàlegs i amb un estil simple, però a diferència d'altres vegades, hi ha moments que es fa pesat. En tot cas, a mesura que avança l'obra es torna més interessant, i la seva progressió es positiva.

A destacar el fet que malgrat l'aclariment inicial on es remarca que l'obra no forma part del cicle de Tràntor (o sigui, de les novel·les de robots, de l'imperi i de les fundacions), no s'allunya gaire d'una possible introducció. Ens pot indicar els inicis de la colonització galàctica i a més, torna a incidir en un tema recurrent en altres novel·les: Els poders telepàtics i mentals.

nemesis
El ROTOR, l'establiment més significatiu del llibre
A nivell divulgatiu, asimov fa gala dels seus coneixements científics i ens proposa moltes idees que, en aquell temps, 1989, eren força atrevides, com la possibilitat d'exoplanetes i de satèl·lits habitables. A més, no cau en el tòpic de crear alienígenes massa “humans”, i ens mostra una forma de vida semblant a la que ens descriu Stanislaw Lem en Solaris.

Nemesis no és el millor llibre d'Asimov. Ni s'acosta a ser-ho. Però això no treu que sigui entretingut, interessant, i en última instància, part del seu enorme i magnífic llegat.


I el llegat és la nostra eternitat.

29 de febr. 2016

PRIMERAMENT ACABEM AMB SÒCRATES

Ara farà uns 512 anys, un no tant comú 29 de Febrer de 1504, en una platja de Jamaica, un cèlebre explorador anomenat Cristòfor Colom salvà a la seva tripulació de la inanició gràcies als seus coneixements astronòmics. El probablement Genovés (o Català) presagià, amb enorme exactitud, un eclipsi solar que li permetí aterrar als indígenes locals, i per inacció, aconseguir els seus favors (principalment menjar).



Deixant de banda els fets com, si fou el mateix Cristòfor Colom qui pronosticà l'esdeveniment, si fou realment el descobridor d'Amèrica (algú ha dit Anse-aux-Méduses? :/ ) o si les seves activitats al futur continent americà foren gaire lloables (evidentment, no ho foren), penso que aquesta curiositat, succeïda el dia més infreqüent de l'any, ens mostra el poder de la ciència, i en última instància, el coneixement.
29 de Febrer de 1504, probablement en alguna costa Jamaicana
A vegades semblem oblidar la importància de conèixer allò que ens envolta. I encara no sabem res! (Tampoc vull, però, abusar d'aquesta expressió. Com diria Isaac Asimov, referint-se a la mal utilitzada frase de Sòcrates: Primerament acabem amb Sòcrates, perquè ja estic fart d'aquest invent sobre que no saber res es un signe de saviesa!). En tot cas, queda molt per explorar, però podem estar orgullosos d'allò que hem après i solucionat. Perquè, llavors, ens acomodem en la ignorància, i repudiem a les grans disciplines com la ciència o la filosofia?



No pretenc alliçonar a ningú, car que jo mateix no soc ningú (valga'm la redundància). Però cal reflexionar com a espècie. El futur serà incert si tots som una colla d'ignorants. Potser, algun dia ens toparem amb un Cristòfor Colom de les estrelles...

No som res, i és meravellós...



16 de febr. 2016

TOP ASIMOV

Malgrat l'enorme quantitat de llibres escrits per l'autor d'origen rus (novel·les, relats, contes, etc), puc afirmar que n'he llegit una quantitat considerable. Encara em resta molt per a descobrir, però em sento capaç d'aventurar-me a fer una llista dels millors 10 llibres de SciFic d'aquest autor. Potser, en algun moment del futur, em veuré obligat a rectificar la llista, car que m'hauré topat amb una nova historia fascinant. Ho faré i amb molt de gust.

Tant de bo succeeixi.

TOP ASIMOV:

1. Foundation Trilogy (ho considero un únic llibre) 

2. The End of Eternity

3. Nightfall

4. The robots of Dawn

5. The Gods Themselves

6. Foundations Edge

7. I, Robot

8. The Caves of Steel

9. Foundation and Earth

10. The Bicentennial Man and Other Stories

Asimov's throne
El gran Isaac Asimov



3 de gen. 2016

ESTEM D'ANIVERSARI!!

Ahir, 2 de Gener, va fer 96 anys del naixement d'Isaac Asimov, un dels escriptors més grans de la ciència ficció, amb esplèndids llibres com Jo, Robot, Els propis deus, La fí de l'eternitat i evidentment, tots els inclosos en el cicle de Tràntor. La seva aportació a la literatura, però, fou molt més amplia (però no menys magnifica). Destaquen tots els seus llibres de divulgació científica, de Historia, o fins i tot de Fantasia.

Isaac Asimov ha estat un referent, ha marcat un abans i un desprès. La seva obra és universal, i perdurarà en l'eternitat. No dubto en afirmar que és el meu autor favorit, i per aquest motiu, li dedico aquest petit homenatge.

"La vida és agradable, la mort és tranquila. Lo dolent és la transició!"

Isaac Asimov

30 de des. 2015

RESSENYA – LA TRILOGIA DE LA FUNDACIÓ

La trilogia de la Fundació ha estat, és i serà un dels grans pilars de la ciència ficció. Podrà agradar més o menys, captivar al lector de mil maneres diferents, però el seu llegat ben segur que perdurarà eternament. No hi ha discussió possible en aquest punt.

Alhora d'iniciar-me com a blogger (potser no és el primer cop que ho intento, però mai ho havia fet amb tanta convicció), volia que la meva primera entrada, un cop realitzats els feixucs preparatius inicials, tractés sobre alguna obra especial. Podria haver estat el meu llibre preferit, el seu antagonista (o sigui, algun que detestes en fervor) o simplement, l'últim que hagués llegit. No ha estat així. La trilogia de la Fundació em cridava, i no m'he pogut resistir. I amb raó, car que aquests tres llibre foren la clau que m'obrí la porta a la ciència ficció...

Començarem amb quatre dades inicials. Tal com diu el nom, la Trilogia de la Fundació està formada per tres llibres diferents: La Fundació (1951), Fundació i Imperi (1952) i La Segona Fundació (1953). Foren escrites per l'escriptor i bioquímic d'origen soviètic Isaac Asimov (1920-1992), un prolífic autor d'obres que englobaren la ciència ficció, la divulgació científica i la Història. Ben segur que aquest magnífic escriptor tornarà a aparèixer en aquest blog. En total, els tres llibres estan compostos per nou relats, que foren publicats abans de la publicació de la primera novel·la, l'any 1951. Son un dels millors exemples de l'estil narratiu primerenc d'Asimov, qui, com la majoria dels autors, anà evolucionant durant el transcurs de la seva vida.
Foundation trilogy
Es la meva edició!!
La trilogia de la fundació ens situa en un futur molt llunyà. La galàxia està completament dominada per la humanitat, gràcies a un vigorós imperi galàctic dirigit des de el seu mateix cor, Tràntor, el planeta capital i residència de l'emperador. Però tot està destinat a caure, i l'imperi comença a donar senyals de decadència. Un famós matemàtic, Hari Seldon, afirma que la galàxia està a punt de sumir-se en un llarg període de guerres internes i barbàrie (30.000 anys!) i idea un pla per a reduir aquesta amenaça a només un mil·lenni. Tot això ho aconsegueix gràcies a la nova ciència creada per ell mateix: La Psicohistòria. Amb l'objectiu de realitzar aquest pla, un grup de científics es traslladarà a un extrem de la Galàxia i iniciarà un procés de construcció del nou imperi galàctic. Durant el transcurs dels anys, els descendents d'aquests guardians de la cultura i el coneixement hauran de superar un seguit de crisis i esdeveniments, que posaran en perill el desenvolupament del pla. Fins i tot, s'hauran d'enfrontar a l'aparició d'una segona fundació. Sense oblidar a un imperi moribund, que no acceptarà el seu nou paper secundari. I tot això succeïra en un interval de mil anys, deu segles d'acció i intriga que Asimov ens mostra de forma magistral.
Mule
El Mul

Espectacular oi? Sembla una història impossible d'explicar, uns fets massa grans per a il·lustrar en només tres volums. Doncs ho aconsegueix amb escreix.

Només resta dir que, a més a més de les qualitats esmentades anteriorment, la trilogia de la fundació conta amb un dels millors personatges ficticis de tots els temps: El Mul. No avançaré els fets que el converteixen en únic i irrepetible, però era un sacrilegi ometre'l de la ressenya. La seva carisma infinita i la seva repercussió en els llibres el transformen en una icona en el món d'Isaac Asimov.

Res més.

La Fundació, Fundació i Imperi, i La Segona Fundació son llibres bàsics i necessaris per a qualsevol fanàtic o simpatitzant de la ciència ficció. El seu llenguatge accessible, el caràcter històric de les novel·les i la sublim lògica d'Asimov per a resoldre tots els conflictes els converteixen en un referent. Com en el meu cas, poden arribar a ser el inici d'una bonica amistat amb el gènere de la ficció literària o almenys, una entretinguda i gratificant lectura, que pot arribar a aportar molt més del que sembla en un principi. Com diria el mateix Isaac Asimov:

 “Les histories de ciència ficció individuals poden semblar trivials davant dels ulls dels crítics i els filòsofs de avui en dia, però el cor de la ciència ficció, la seva essència, s'ha tornat crucial per a la nostra salvació, si es que ens podem salvar...”


ANDRÒMEDA

A la llunyania, marxava Andròmeda. I a la llunyania, reia Andròmeda. Tenyia el cel d’or i plata incandescents, mes el seu fulgor era d’un ...