Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris ciència ficció. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris ciència ficció. Mostrar tots els missatges
14 de set. 2016
23 d’ag. 2016
CANTEN LES ESTRELLES
Fou
en una nit fosca com l'atzabeja, sota el llençol esquitxat de
diminuts estels fulgurants, quan el final caigué del cel, deixant
rere seu una estela de foc i cendra, cobrint de fum la clara volta
celestial. La ferida de l'impacte, coberta amb la sang de la terra
abans fèrtil, catalitzà la seva maledicció, i aquesta s'escampà
pels rius i les muntanyes, les valls i els boscos, pels deserts, i
finalment s'empassà tot allò que es pogués copsar amb la vista. I
erreu, estimats il·lusos, si considereu com a motor primigeni
l'acció d'una onada gegantina, més tampoc foren culpables ni les
brases dels volcans ni els ardents braços violetes de la llanterna.
L'origen de tant pesar es trobava en l'interior del bòlid, amagat a
la ombra de les roques, temerós encara del buit que, durant el llarg
viatge per l'espai, havia estat a punt de devorar-lo. Però ara, amb
la seguretat d'estar a bon port, estava a punt d'emprendre les
accions finals de la seva pròpia existència. Decidit a provocar
l'ocàs d'aquell món, el dimoni disfressat de cadena maleïda
infectà la complexitat amb la seva pròpia descendència, i
l'aniquilà. No hi havia salvació possible.
Només
pols.
I
llavors, just abans de la nit eterna, durant els últims instants del
crepuscle, un últim bri d'alè, una darrera resistència a
l'entropia agafà allò que cregué més valuós, i amb desesperació,
ho llançà a l'obscur espai sideral.
La
música l'omplí amb una bella melodia.
Durant
milers d'anys, l'última cançó viatjà solitària pel Cosmos,
hereua d'un llegat infinit i alhora extint, i com feu el seu mateix
sicari, eons abans, acabà assolint una nova terra on descansar i
acomplir el seu propòsit. Però no fou rebuda amb desgana, ni
tractada amb decor o apatia. La seva aparició, del no-res i
estel·lar, significà quelcom més, interferint de forma
irreversible amb la historia del generós món adoptiu, transformant
les ments dels natius en pous de llàgrimes i nostàlgia. Tanmateix,
la pena els impulsà a un últim acte altruista, i d'imprevist, sense
raó però amb convicció, propagaren de nou la melodia a través de
l'Univers, guardant-se un petit bocí per a ells. I aquesta acció es
repetí una i altra vegada, com una cadena imparable de successos,
deixant-la sota la tutela del temps, protegida fidelment pels seus
propis creadors, desconeguts però immortals, malgrat la seva tràgica
extinció.
Encara
ara, quan la nit és silenciosa, podràs copsar, gairebé com un
sospir, com canten les estrelles...
18 d’ag. 2016
16 de jul. 2016
TOP LECTURES DEL 2016 (1R SEMESTRE)
En aquesta ocasió volia fer un recopilatori d'aquells
llibres que més he gaudit durant la seva lectura. Això no implica
que siguin millors o pitjors, doncs ni jo sóc cap autoritat, ni és
aquest l'objectiu de la llista. Simplement, per algun motiu o altre,
m'han resultat més atractius de llegir, i per això, els destaco.
Comencem!
1. THE ILLUSTRATED MAN
Aquesta obra, escrita per Ray Bradbury, ja la vaig
ressenyar amb anterioritat en aquest blog. Realment, m'agrada més
altres llibres de l'autor com The Martian Chronicles, però no
puc negar el fet que alguns dels seus contes m'encantaren. Destaco
Kaleidoscope i The Last Night of the World.
2. STARSHIP TROOPERS
Un altre llibre que també vaig ressenyar. Aquest últim,
escrit per Robert Heinlein, fou una grata sorpresa. El tenia perdut
pel prestatge, amb poques possibilitats de ser llegit degut al seu
alt component “militar”, quan finalment em decidí a llegir-lo.
Cal comentar que posseïx un cert component juvenil, doncs potser és
una obra més dirigida a adolescents i joves.
3. 2001: A SPACE ODYSSEY
En aquest cas, 2001: A Space Odyssey, escrit per
un dels grans, Arthur C. Clarke, era una taca en el meu expedient com
a seguidor de la ciència ficció (i encara tinc moltes que caldran
ser esborrades!). No em defraudà. Ciència ficció dura, una obra
segmentada en 3 parts molt interessants, i un important component
filosòfic.
4. THE EGYPTIANS
Una aposta que em sortí extraordinàriament bé (per
altra banda qui ho podria dubtar, tenint en compte que estem parlant
del gran Asimov!). Es tracta d'un llibre lleuger, versàtil i centrat
principalment en la política i la historia militar dels Egipcis,
anat del període Predinàstic fins a la dominació Àrab, abordant
gairebé 4000 anys. Molt recomanable. És més, reconec que ja m'he
comprat dos obres més d'aquesta mateixa índole: The Roman
Republic i The Roman Empire.
5. THE GOD DELUSION
Richard Dawkins és un autor que m'agrada molt. Ja he
tingut el plaer de llegir The Selfish Gene (potser el més
cèlebre dels seus llibres) i Unweaving the Rainbow (on tracta
de mostrar la bellesa de la ciència), els quals vaig gaudir molt,
però volia copsar un obra amb un to encara més crític, i aquesta
era la més indicada. Sense anar més lluny, The God Delusion ha
estat un dels motors principals que m'impulsà a escriure l'assaig
Perquè sóc Ateu, publicat fa escassament deu dies. Com a
Ateu, em seno identificat amb les seves idees, i comparteixo la
majoria de les seves preocupacions.
I aquest ha estat un breu resum. Actualment ja he llegit
un llibre que consideraré de cara al segon Semestre, Microcosmos, de
Lynn Margulis i Dorion Sagan, un interessantíssim llibre que tracta
del món microscòpic, la seva evolució i la importància que té
aquest sobre nosaltres, el Macrocosmos.
Espero que tingui molta competència alhora de sortir
elegit per a formar part del Top de llibres del segon semestre de
2016.
27 de juny 2016
RESSENYA – NEMESIS
Nemesis (1989) fou un dels
darrers llibres d'Isaac Asimov. En una breu introducció inicial,
l'autor ja ens posa en manifest la seva edat, que es troba cansat, i
en última instància, que no sap quan podrà continuar escrivint
històries (una introducció bastant tràgica si tenim en compte que
morí l'any 1992, a l'edat de 72 anys). Malauradament, aquest
debilitament en l'escriptura crec que és notable en certs fragments
del llibre.
![]() |
| Com sempre, us facilito la meva versió personal |
Comencem resumint breument
l'argument. Nemesis
tracta sobre els inicis de la colonització espacial per part de la
humanitat. Aquesta, que ja ha desenvolupat i perfeccionat els vols
interplanetaris, està distribuïda de forma desigual entre el
planeta mare, la Terra, i diversos “Establiments”, naus enormes
capaces d'albergar milers d'habitants. Tot això canvia quan un
establiment, comandat per l'ambiciós Janus Pitt, desenvolupat la
hiperassitència, un mètode de vol capaç d'arribar a una velocitat
similar a la de la llum. A més a més, una jove astrònoma, Eugenia
Insigna Fisher, descobreix un fet impressionant: L'existència d'una
estrella a només 2 anys llum de distància, una petita nana roja,
Némesis. Davant del descobriment, l'intrèpid Janus Pitt decideix
dirigir el seu propi establiment, el Rotor,
en busca de l'estrella veïna. No obstant, desconeixen de la
naturalesa del propi estel, digen del seu propi nom...
La novel·la dista molt d'altres
obres com Foundation,
The End of Eternity, o
The Gods Themselves.
No és un llibre dolent, ni molt menys, però es sent com inflat, amb
massa parts innecessàries. Evidentment, l'estil és propi d'Asimov,
dominat per llargs diàlegs i amb un estil simple, però a diferència
d'altres vegades, hi ha moments que es fa pesat. En tot cas, a mesura
que avança l'obra es torna més interessant, i la seva progressió
es positiva.
A destacar el fet que malgrat
l'aclariment inicial on es remarca que l'obra no forma part del cicle
de Tràntor (o sigui, de les novel·les de robots, de l'imperi i de
les fundacions), no s'allunya gaire d'una possible introducció. Ens
pot indicar els inicis de la colonització galàctica i a més, torna
a incidir en un tema recurrent en altres novel·les: Els poders
telepàtics i mentals.
![]() |
| El ROTOR, l'establiment més significatiu del llibre |
A nivell divulgatiu, asimov fa gala
dels seus coneixements científics i ens proposa moltes idees que, en
aquell temps, 1989, eren força atrevides, com la possibilitat
d'exoplanetes i de satèl·lits habitables. A més, no cau en el
tòpic de crear alienígenes massa “humans”, i ens mostra una
forma de vida semblant a la que ens descriu Stanislaw Lem en Solaris.
Nemesis no és el millor
llibre d'Asimov. Ni s'acosta a ser-ho. Però això no treu que sigui
entretingut, interessant, i en última instància, part del seu
enorme i magnífic llegat.
I el llegat és la nostra eternitat.
3 de juny 2016
RESSENYA - RETURN FROM THE STARS
Return from the
Stars, publicat l'any 1961 per
Stanislaw Lem, a qui ja vam ressenyar amb Fiasko,
narra les experiències d'un astronauta que, desprès d'una llarga
missió més enllà dels confins espacials, es troba amb un món molt
diferent del que recordava. A causa de la Relativitat del temps,
havia transcorregut més d'un segle d'ençà que deixà el planeta, i
el pobre pilot es sent perdut, com un cavernícola en un món
incoherent per a ell.
![]() |
| La meva edició! |
És
tracta d'un llibre dens i espès, com sol passar amb Lem, i fins a
cert punt pesat (aquest últim adjectiu no té un significat
enterament negatiu, tot i que evidentment no és positiu). Mica en
mica, Hal Bregg (el protagonista), s'anirà adaptant lentament al nou
estil de vida terrestre, però haurà de superar certes barreres,
algunes imposades pel nou món amb el qual s'ha topat, però altres
seran creades per ell mateix i les seves experiències, i potser
aquestes últimes es convertiran en les més dures.
Un
punt molt destacable de l'obra és la gran descripció que l'autor
ens facilita en qualsevol moment. Stanislaw Lem ens inunda amb la
seva creativitat descrivint enormes terminals aeroespacials
interminables, magnifiques ciutats modernes, nous mitjans de
transport (com per exemple els glyders) o interessants mecanismes
administratius i d'organització social (d'alguna manera, els diners
ja no són essencials per a la supervivència). Per altra banda, és
evident que Stanislaw Lem també explora la sexualitat del
protagonista. Les seves diverses “aventures” serviran com a
catalitzador, per a mica en mica, apropar-lo a la nova era amb la
qual s'ha topat de cop.
Precisament,
el llibre tracta amb molta profunditat una de les innovacions
futurístiques que ens proposa Lem: La betrization
(a falta de trobar el terme en català, he optat per a posar la
paraula en anglès, tot i que l'idioma original és el Polac). La
betrization
és un procediment inventat poc desprès de la marxa dels astronautes
que provoca la desaparició de l'agressivitat en els humans. Hal
Bregg es mostrarà molt sorprès amb aquesta mesura, i sense arribar
a cap conclusió clara, durant el transcurs del llibre podrem anar
llegint idees a favor i en contra d'aquesta. Convertir la humanitat
en un ramat d'ovelles també acabarà amb els llops? O els tornarà
més perillosos?
![]() |
| La solitud de Hal Bregg durant els primers compassos del llibre és realment esfereïdora |
De tota l'obra, em quedo amb dos
parts. La primera, dividida en diversos fragments, descriu les
incomptables peripècies del protagonista i la resta de la tripulació
durant la seva odissea espacial. Al final el propi lector es planteja
sobre el sentit d'aquest, i en última instància, de tot. Imagineu
la solitud d'en Hal Bregg, orbitant en una diminuta càpsula sobre un
estèril i incandescent estel, allunyat a desenes d'anys llum del
nostre planeta i plenament conscient de que no tornarà a veure mai
més a tots aquells que ha deixat en la Terra. La segona, sense cap
mena de dubte, és el mateix final. En ell, el protagonista renuncia
a les estrelles.
I ho fa, quan finalment sent que ha
retornat d'elles.
30 de maig 2016
RESSENYA - STARSHIP TROOPERS
Mai he estat gaire
entusiasta amb tot allò relacionat amb el militarisme. Tot el
contrari. Tinc una opinió bastant dura sobre aquest tema, i si bé
he jugat a jocs de guerra i estratègia, vist alguna que altra
pel·lícula i fins i tot haver-me interessat per certes guerres
històriques, el meu interès per aquest món no ha estat més que
això. Sincerament, no hi crec en les guerres i penso que un dia
acabaran. Tampoc crec en els militars.
![]() |
| La meva antiga versió |
I justament,
Starship Troopers, de Robert A. Heinlein, tracta sobre això:
Militars.
Malgrat semblar una
mica paradoxal, penso que no és un sense sentit que hagi disfrutat
enormement amb aquest llibre. La bona literatura, tracti el que
tracti, sempre es bona (una frase una mica redundant). M'explico.
Starship Troopers, guanyador del premi Hugo l'any 1960, és un
llibre magnific, entretingut, i malgrat la seva aparença poc
apetitosa per a persones com jo, ha resultat ser una agradable
sorpresa. Mai jutgis un llibre per la seva portada!
L'argument del
volum, és simple. Tracta sobre la història d'un soldat, “Johnnie”
Rico, a través dels anys durant els quals transcorre el seu
aprenentatge i les seves primeres experiències com a membre de la
infanteria mòbil, unes unitats especifiques de soldats
especialitzades en atacs des del cel, gràcies a unes càpsules
llançades des d'enormes naus espacials (el moment temporal del
llibre es troba situat en el futur, i els viatges espacials son
possibles). A més a més, assistim a nombroses converses entre el
protagonista i, majoritàriament els seus instructors, durant les
quals l'autor aprofita per a formular les seves idees sobre la moral,
la ètica i les guerres.
El llibre es pot
dividir en 3 parts: Una primera que tracta sobre el reclutament i
l'entrenament del protagonista, una segona on som testimonis de les
primeres experiències del Johnnie com a soldat ras, i una tercera on
el protagonista, més madur, assumeix la responsabilitat d'esdevenir
oficial. Durant les 3 etapes, hi ha un tret psicològic del Rico que
sempre es repeteix i reafirma, la por a errar i decepcionar als
altres. I sempre supera aquesta barrera, sobrevivint, adquirint
experiència o aprenent d'altres més savis que ell mateix.
![]() |
| És innegable la inspiració de molts jocs, com el mateix Halo, en l'estètica d'aquest llibre |
Starship Troopers
és un llibre molt complet, i no
és lliura de les crítiques. Els enemics, una espècie d'insectes
alienígenes, son descrits com a éssers sense ànima ni consciència.
Bé, és cert. Però des del meu punt de vista, penso que no es una
descripció tan diferent a la de la pròpia raça humana. Al final,
son dos espècies lluitant per la seva pròpia supervivència, animals
salvatges i instintius. Com diria un altre gran autor, “La
única guerra que es pot permetre l'ésser humà és la guerra contra
la seva pròpia extinció”.
No
obstant, continuaré defugint de les guerres...
4 de maig 2016
COFFEE BREAK: SEÑAL Y RUIDO (I)
Coffee Break: Señales y Ruidos, un altre programa de divulgació científica amb un gran sentit de l'humor, directament des del Instituto de Astrofísica de Canarias.
Molt recomanables!
Dinosaurios Extintos, Supernovas y Otros Apocalipsis; Perdimos a Hitomi; La Luna de la Vida; LHC y la Señal 750GeV
Crisis en AstroH; Vida Sintética; Plutón; Entrevista Alan Stern (New Horizons)
Especial Literatura de Ciencia Ficción
Molt recomanables!
Dinosaurios Extintos, Supernovas y Otros Apocalipsis; Perdimos a Hitomi; La Luna de la Vida; LHC y la Señal 750GeV
Crisis en AstroH; Vida Sintética; Plutón; Entrevista Alan Stern (New Horizons)
Especial Literatura de Ciencia Ficción
29 d’abr. 2016
MALA SORT (Microrelat)
Hi
han, doncs, infinits universos en el temps, en el Tot que ens
envolta, i cada un té una historia diferent. Alguns son mons
terribles, altres meravellosos, i també n'hi han de molt estranys.
T'agradaria escoltar una llegenda sobre un d'aquests orbes?
Consideraré el teu silenci com a un Sí. “Hi havia una vegada un
demiürg molt poderós. Dirigia magnànimament un ric i fastuós
Univers, el més gran de tots els temps. Era un magnífic constructor
i un hàbil enginyer, i dotà al seu propi Cosmos d'una gran
quantitat de luxe i comoditats. A tot arreu el veneraven i
l'estimaven, i la pau restava inalterable entre les estrelles. Com a
geni creador, el Demiürg també era un expert de les matemàtiques,
i sovint passava el temps inventant teoremes i models de càlcul
infinitesimal. La seva temàtica favorita, però, era la
Probabilística. Tal era la seva afició, que un cop intentà recrear
les millors obres literàries del seu món, ajudat únicament per un
grup de primats teclejant unes màquines d'escriure a l'atzar. Acabà
amb tres-cents cinquanta tres manuals de cuina i una bíblia, però
no aconseguí cap llibre de valor. Enfadat amb els pobres resultats,
és llançà a la recerca d'un objectiu més ambiciós: Arribar a
l'infinit probabilístic del llançament d'una moneda, o dit amb
altres paraules, obtenir una probabilitat igual a un mig. Per a dur a
terme el seu nou experiment, s'aïllà en un extrem de l'Univers, més
enllà dels titànics Quàsars, i començà a llançar la moneda.
Primer llançament, cara. Segon llançament, cara. Tercer, quart i
cinquè, tres cares. Mil dos-cents quaranta-novè llançament, cara.
L'estupefacte Demiürg és sentia extasiat i preocupat alhora. No
podia creure que desprès de més d'un miler de llançaments, només
hagués obtingut un dels dos resultats possibles. Necessitava arribar
fins al final, demostrar la futura rectificació de l'experiment.
Utilitzaria la seva pròpia eternitat si calgués.”
Imagino,
per la teva expressió, que ansies saber el final d'aquesta llegenda.
Molts savis han volgut esbrinar l'ocorregut en aquell Cosmos, però
ningú ha estat capaç de conèixer la veritat. I jo evidentment,
també la desconec. Malgrat tot, reconec haver fet les meves
conjectures. Diuen que l'absència del Demiürg, aïllat i solitari
en el més fosc racó de l'univers, desencadenà un seguit de
catàstrofes, terribles, les quals desembocaren en la extinció
d'aquell món. Les estrelles es glaçaren, esdevenint diamants, i les
galàxies, col·lapsades, es tornaren inhabitables i inhòspites,
cementiris d'allò que un cop foren. Els éssers i les consciències
d'aquell món embogiren i es mataren entre ells. Ningú els pogué
salvar.
I
mentrestant, el Demiürg restà impassible, submergit en la seva
profunda psicosis i envoltat d'un número creixent de cares, sense
obtenir, en cap llançament, una sola creu.
23 d’abr. 2016
SANT JORDI 2016
Les noves adquisicions d'aquest Sant Jordi han estat fabuloses...
![]() |
| A que no endevineu quin es el meu autor favorit? |
Etiquetes de comentaris:
A lo Marciano,
Ciència,
ciència ficció,
Historia de los Egipcios,
Isaac Asimov,
Pasado/Presente/Futuro,
Sant Jordi,
Sueños de Robot,
Viaje Alucinante II
18 d’abr. 2016
RESSENYA – THE ILLUSTRATED MAN
The Illustrated
Man, en català, l'Home Il·lustrat, publicat l'any 1951
per Ray Bradbury, representa la unió de la millor ciència ficció
amb la poesia. Es tracta d'un llibre de relats, de divuit contes on
l'autor realitza un viatge, no a l'horitzó llunyà de l'espai, sinó
a l'interior dels seus protagonistes. Com acostuma a passar amb
Bradbury (Farenheit 451, The Martian Chronicles, The
Golden Apples of the Sun), la veracitat científica és
insignificant. No importen els combustibles dels coets, els ambients
extraterrestres, la relativitat... l'espai, l'univers o la ficció no
son el fí d'aquestes histories. Simplement, les catalitzen, actuen
com a vectors. La melancolia i la solitud dels protagonistes,
juntament amb les seves decisions, son els verdaders protagonistes en
les obres de Bradbury.
Els divuit contes
d'aquest volum son únics. Podríem escriure una única ressenya per
a cadascú, i quedar-nos curts. Cada un transmet una emoció
diferent, un sentiment únic. En aquesta ressenya, però, em limitaré
a descriure els que més m'han colpit i agradat.
![]() |
| De nou, us mostro la meva edició del llibre |
Kaleidoscope,
el segon relat, produeix una barreja de melancolia i esperança un
xic estranya. Aquest conte narra com desprès d'un accident, uns
astronautes acaben flotant a l'espai, en direccions diferents i
allunyant-se cada cop més els uns dels altres. Sorgeixen
enfrontaments entre ells baralles, però només hi ha una certesa: Al
final, tots es trobaran amb el mateix destí, la mort. L'horitzó del
protagonista, serà el més cruel de tots, car que s'haurà
d'endinsar, sense cap tipus de protecció, en la salvatge atmosfera
de la mateixa Terra, i esdevenir quelcom més que un ésser humà.
![]() |
| Segurament la meva escena preferida del volum |
The Last Night of
the World, representa clarament l'estil de Bradbury. De nou, ens
envaeix una barreja estranya de sentiments contraposats, tristesa i
alegria. El món es prepara per a la seva fi, i tota la població
roman tranquil·la, en pau... Una visió molt diferent al tòpic del
caos previ al apocalipsis.
The Rocket,
uns dels últims contes del volum, ens mostra la immensitat de l'amor
d'un pare envers als seus fills, capaç de dur-los en un increïble
viatge interestel·lar. En aquest relat, Bradbury pretén mostrar-nos
el poder de la innocència i la il·lusió. No som els humans, doncs,
uns nens que tot just ara comencen a donar les seves primeres passes
en el Cosmos?
Important mencionar
el personatge de l'Home il·lustrat. Malgrat no tenir incidència
directa en la majoria dels contes, ens serveix com a fil conductor, i
personalment, la seva psicologia m'acaba sorprenent en l'últim dels
relats, on es presenta com a un personatge més rodó del que sembla,
i en última instància, molt gris.
![]() |
| L'home il·lustrat i els seus dimonis... |
The Illustrated
Man és molt més que un recopilatori. Ens obre una finestra al
cel, a les estrelles, a nosaltres mateixos, a partir d'històries
senzilles i simbòliques, les quals fan estremir profundament, com
The Long Rain, on s'explica la història d'un grup
d'astronautes que, perduts en la eterna pluja de Venus, esdevenen
bojos. Bradbury és únic, i sense cap mena de dubte, mereixedor del
títol de “El Poeta de la Ciència Ficció”.
Etiquetes de comentaris:
ciència ficció,
Coet,
Kaleidoscope,
L'Home Il·lustrat,
Poesía,
Ray Bradbury,
Ressenya,
The Illustrated Man,
The Last night of the World,
The Rocket
10 d’abr. 2016
LUZ LEJANA (Microrelat)
Las hojas se
marchitan y perecen. ¿Mueren y caen, o caen y mueren? Su verde
esmeralda, oliva o savia se transforma en pardo y polvo. Se pudren en
el suelo, y desaparecen. La tierra se reseca, el óxido la mancha de
carmín. Jamás volverá la lluvia torrencial, ni el negro barro, ni
los brotes de amapolas. Solo habrá diamantes y otras piedras
preciosas, templadas en el fuego destructor. Hoy nacerá la última
crisálida, cuyas alas nunca volarán, puesto que no hay cielo, solo
vacío. Las nubes marcharon y el viento enmudeció. El silencio ruge
poderoso. La sal engulle los océanos, precipitando en columnas de
cristal. Ahora son blancos desiertos, sin horizonte ni final. El sol
se pone temeroso. Tiene frío y no halla el calor. Ni ilumina ni
oscurece. Solo expira, tras las montañas. La Luna renace para morir
de nuevo. Brilla vestida de azogue y nadie la mira. Llora escarcha
desconsolada, pero sigue sola y abandonada. Centellas fulguran con la
Luna, eternas y parpadeantes en un telón oscuro. La llaman, y no las
escucha. <<Son puntos diminutos -piensa la Luna- Están
demasiado lejos>> En el fondo, todas las centellas son Lunas
solitarias. Apenadas, olvidan que también son Luz lejana.
![]() |
| <<Son puntos diminutos -piensa la Luna- Están demasiado lejos>> |
16 de març 2016
PLUJA D'ESTELS (Microrelat)
El cel s'il·luminà
amb totes les longituds d'ona, s'omplí de mil colors diferents i
desprès caigué, provocant un infern. Semblava una preciosa pluja
d'estels.
Sorpresa. Ombra. Por. Devastació.
El foc cremà durant una estació, i quan aquest s'apagà, ja no quedava res. On hi havia hagut maragda, ara hi dominava el brut ocre ressecat per la crua radiació, envaint la superfície sense oposició, a través d'una atmosfera destrossada. Els raigs còsmics assolaven la zona, lliures per l'absència d'ozó, i el blau cel semblava evaporar-se i fugir a l'espai.
El planeta romania, però havia estat ferit de mort.
I no sanà, perquè desprès aparegué l'oblit. El desert estèril s'amagà sota una catifa d'herba artificial, plàstic o grafè, i desmentint la malvada realitat, els núvols tornaren a precipitar-se contra el terra, els ocells cantaren de nou i la vida és reconcilià amb si mateixa. I les mutacions cessaren. Però no sanà...
Sorpresa. Ombra. Por. Devastació.
El foc cremà durant una estació, i quan aquest s'apagà, ja no quedava res. On hi havia hagut maragda, ara hi dominava el brut ocre ressecat per la crua radiació, envaint la superfície sense oposició, a través d'una atmosfera destrossada. Els raigs còsmics assolaven la zona, lliures per l'absència d'ozó, i el blau cel semblava evaporar-se i fugir a l'espai.
El planeta romania, però havia estat ferit de mort.
I no sanà, perquè desprès aparegué l'oblit. El desert estèril s'amagà sota una catifa d'herba artificial, plàstic o grafè, i desmentint la malvada realitat, els núvols tornaren a precipitar-se contra el terra, els ocells cantaren de nou i la vida és reconcilià amb si mateixa. I les mutacions cessaren. Però no sanà...
![]() |
| Semblava una preciosa pluja d'estels... |
9 de març 2016
L'EXPEDICIÓ (Microrelat)
El coet marxà en un
dia gris i desolat per un vent eixordador. Convertí els seus peus en
un infern i s'enlairà veloç, trencant i esquinçant els núvols al
seu pas. De lluny, semblava una brillant agulla platejada que, mica
en mica, adquiria un color groguenc, ataronjat, i finalment carmesí.
Errant i perdut en el firmament, pareixia un estel fugaç.
“Una dama
enamorada espera al seu amant.
Es un brau vestit de
plata
qui la mira, la mira
amb ulls de diamant...”
L'hivern envoltava
el coet, un fred esfereïdor l'abraçava i el submergia en una
espècie de somni malaltís. A l'interior, unes petites consciencies,
uns diminuts grans de sorra estel·lar s'arraulien els uns amb els
altres, excitats i temerosos al mateix temps, i esperaven arribar a
bon port algun dia. Capbussats en la gola del llop glacial, la pols
d'estrelles pensava en la llum.
Les flames de la
immaculada agulla metàl·lica semblaven abraçar els opacs rajos
vermells del seu mateix origen, roig amb roig, sang que no s'hauria
de vessar mai més. A l'horitzó només hi havia or.
Els instants es
succeïen un darrere l'altre, imparables com el desordre i la
decadència, però l'ànim no dequeia. No hi havia cap riu de llet on
perdre la mirada, la ment, només buit i absència, però els
insignificants éssers somiaven, i aquest era un poder infinit, com
l'Univers. I els somnis mai acabaven...
I si l'escarlata
esdevenia més opac, el daurat creixia i s'enfortia, i el viatge
començava a consumir-se. Les ments humils sota l'ombra del carmesí,
començaren a tornar-se menys insignificants, o això creien. Quan el
primer d'ells desembarcà en aquell nou paratge, abans verge i ara
deshonrat, havia canviat. La seva ombra era més fosca i la llanterna
li somreia i abraçava amb uns càlids braços auris.
![]() |
| "Es un brau vestit de plata" |
22 de febr. 2016
HUMANS (Microrelat)
- Com és diu aquest últim planeta?
- L'anomenen “La Terra” -afirmà el guia. Desprès, afegí- encara el tenim apartat, car que ens hem trobat davant de certes peculiaritats imprevistes...
- Quines peculiaritats?
- Les que ara veuran. Albiren aquell home assegut i amb la mà estesa? Demana “diners”.
- Que son els diners?
- Probablement representen una espècie d'impost físic alhora d'adquirir béns.
- Però això és terrible!
- Efectivament. Però hi ha més. Capten aquella espessa boira? Doncs és contaminació. Primer pensàvem que eren incapaços de controlar les seves pròpies emissions. Els últims estudis, però, refuten aquesta hipòtesis. Actualment creiem que no els importa destruir el seu entorn.
- Quin horror.
- Disputen conflictes armamentístics, assassinats de masses, marginen a certes fraccions de la seva pròpia espècie... Encara no hem extret unes conclusions definitives sobre ells, però els hem aïllat preventivament. De moment, evitarem qualsevol tipus de contacte.
- Ben fet.
- I aquí finalitza l'exposició. Espero que hagin gaudit enormement. Per a qualsevol dubte, estic al seu servei.
- Perdoni, jo tinc una pregunta. Com es diuen aquests... no trobo la paraula idònia per a descriure'ls... éssers?
- Humans. Irònic oi?
- L'anomenen “La Terra” -afirmà el guia. Desprès, afegí- encara el tenim apartat, car que ens hem trobat davant de certes peculiaritats imprevistes...
- Quines peculiaritats?
- Les que ara veuran. Albiren aquell home assegut i amb la mà estesa? Demana “diners”.
- Que son els diners?
- Probablement representen una espècie d'impost físic alhora d'adquirir béns.
- Però això és terrible!
- Efectivament. Però hi ha més. Capten aquella espessa boira? Doncs és contaminació. Primer pensàvem que eren incapaços de controlar les seves pròpies emissions. Els últims estudis, però, refuten aquesta hipòtesis. Actualment creiem que no els importa destruir el seu entorn.
- Quin horror.
- Disputen conflictes armamentístics, assassinats de masses, marginen a certes fraccions de la seva pròpia espècie... Encara no hem extret unes conclusions definitives sobre ells, però els hem aïllat preventivament. De moment, evitarem qualsevol tipus de contacte.
- Ben fet.
- I aquí finalitza l'exposició. Espero que hagin gaudit enormement. Per a qualsevol dubte, estic al seu servei.
- Perdoni, jo tinc una pregunta. Com es diuen aquests... no trobo la paraula idònia per a descriure'ls... éssers?
- Humans. Irònic oi?
![]() |
| Una mostra de la nostra "humanitat" |
PD: també he publicat el Microrelat en el següent enllaç: HUMANS. Voteu-me!
16 de febr. 2016
TOP ASIMOV
Malgrat l'enorme quantitat de llibres escrits per l'autor d'origen rus (novel·les, relats, contes, etc), puc afirmar que n'he llegit una quantitat considerable. Encara em resta molt per a descobrir, però em sento capaç d'aventurar-me a fer una llista dels millors 10 llibres de SciFic d'aquest autor. Potser, en algun moment del futur, em veuré obligat a rectificar la llista, car que m'hauré topat amb una nova historia fascinant. Ho faré i amb molt de gust.
Tant de bo succeeixi.
Tant de bo succeeixi.
TOP ASIMOV:
1. Foundation Trilogy (ho considero un únic llibre)
2. The End of Eternity
3. Nightfall
4. The robots of Dawn
5. The Gods Themselves
6. Foundations Edge
7. I, Robot
8. The Caves of Steel
9. Foundation and Earth
5 de febr. 2016
EL SECRET DE L'ARMADURA D'EN DARTH VADER
Una de les grans icones de Star Wars ha estat, sense cap mena de dubte, l'armadura i més concretament, la mascara del major vilà de la SciFi: Darth Vader.
Les seva funció era mantenir-lo en vida i oferir-li solució a les ferides produïdes per la brutal batalla contra l'Obi-Wan Kenobi en Mustafar. Està basada en les antigues armadures Sith, i és realment imponent. Tenia, però, alguna altra funció?
A continuació us deixo un parell d'articles que tracten, tant la morfologia i les parts de l'armadura com el seu objectiu real i més cruel: Empresonar al poderós jedi caigut en una armadura, limitant-lo i convertint-lo en un titella de l'emperador. Molt interessant.
http://starwars.wikia.com/wiki/Darth_Vader's_armor
http://moviepilot.com/posts/2724874
Les seva funció era mantenir-lo en vida i oferir-li solució a les ferides produïdes per la brutal batalla contra l'Obi-Wan Kenobi en Mustafar. Està basada en les antigues armadures Sith, i és realment imponent. Tenia, però, alguna altra funció?
A continuació us deixo un parell d'articles que tracten, tant la morfologia i les parts de l'armadura com el seu objectiu real i més cruel: Empresonar al poderós jedi caigut en una armadura, limitant-lo i convertint-lo en un titella de l'emperador. Molt interessant.
http://starwars.wikia.com/wiki/Darth_Vader's_armor
http://moviepilot.com/posts/2724874
![]() |
| La complexitat de l'armadura es extraordinària |
30 de gen. 2016
TRES GRANS MOMENTS
Un dels millors atributs de la ciència ficció és la capacitat d'impressionar al lector amb imatges fascinants i impossibles (almenys avui en dia). La visió de llocs situats a l'altre banda del Cosmos, de naus gegantines travessant l'espai o de tecnologies in-diferenciables de la màgia (seguint la tercera llei de Clarke) pot trasbalsar a un lector (en sentit positiu! ... o no... ), o en el cas d'avui, a un teleespectador.
A continuació, voldria mostrar a les tres escenes fílmiques de ciència ficció que més m'han colpit i agradat. El meu bagatge encara és petit i limitat, i estaria encantat de descobrir altres escenes que hem poguéssiu recomanar. Em sento com un intrús que mira pel pany d'una enorme mansió, encara queda tant per descobrir!
1. LA CACERA D'HUMANS AL PLANETA DELS SIMIS (The Planet of the Apes)
![]() |
| Vega... |
1. LA CACERA D'HUMANS AL PLANETA DELS SIMIS (The Planet of the Apes)
2. LA POSTA DELS DOS SOLS EN TATOOINE (Star Wars IV: A New Hope)
3. EL VIATGE DE LA DR ELLIE ARROWAY (Contact)
23 de gen. 2016
LO MILLOR I LO PITJOR DE STAR WARS VII (SPOILERS!)
The Force Awakens és un film clarobscur. Té molta llum, això és innegable, però també deixa entreveure unes llargues ombres negres de dubtes, uns dubtes que l'espectador percep amb recel. No era una pel·lícula fàcil de fer. Malgrat l'enorme poder mediàtic de la saga, el llargmetratge estava destinat a enfrontar-se amb enormes obstacles i crítiques.
Des del meu punt de vista, ho ha aconseguit. Supera a les preqüeles, però es manté lluny encara de la trilogia inicial.
En tot cas, comencem aquesta valoració. Evidentment, hi hauran grans spoilers, així que esteu avisats. Com diria Gandalf: “fugiu insensats!”
![]() |
| Fugiu insensats!! |
LO MILLOR:
1. L'estil.
Evidentment, aquest ha estat un dels punts forts del llargmetratge. No hem comptat amb un superheroi amb espasa laser en el minut 1 de film, com en les preqüeles, sinó que ens hem topat amb personatges normals, que han hagut de sobreviure durant al transcurs de l'aventura a pesar de les seves enormes limitacions. Ni Rey, que se'ns presenta com a una drapaire de Jakku, o Finn, un soldat de la Primera ordre, son herois pròpiament dits. No us recorden a un granger de 19 anys de certa granja de Tatooine? Més persecucions espacials, més pistoles laser, i menys ordres templàries... Gràcies
![]() |
| Una de les moltes persecucions del film |
2. Kylo Ren
He de reconèixer que vaig ser un gran crític del nou model d'espasa d'en Kylo Ren. Em semblava ridícula (i encara m'ho sembla una mica, malgrat conèixer la seva història i que aquesta tingui força sentit). Amb el personatge, tres quarts del mateix. “Un altre emmascarat” Pensava.
M'equivocava.
Kylo Ren és un personatge verdaderament interessant. No és un vilà. Almenys, no en un primer moment. Sabem la seva procedència i part dels seus temors. Ser fill de la Princesa Leia i en Han Solo no ha de ser fàcil. Segur. També coneixem que va tenir un entrenament jedi, gràcies al seu oncle. Ell i tres o quatre nens més van ser entrenats pel gran Luke Skywalker en persona. Però en Kylo Ren (abans Ben Solo) fou seduït pel costat fosc de la força, i els traí.
Però que té d'especial? Doncs que ens trobem davant d'un personatge incomplet i imperfecte. No és fred i calculador com l'Emperador o el mateix Darth Vader. Es impulsiu, s'equivoca i té reaccions fins a cert punt “immadures”. Vaja, tot el que l'Anakin Skywalker hauria d'haver estat quan va caure al costat fosc de la força.
![]() |
| Un personatge amb molt de potencial |
3. Han Solo
I més concretament, la seva mort a mans del seu propi fill. No penseu pas que sóc sàdic, o que odiava al personatge (tot el contrari), però era necessari. Cal destacar que gran part de la pel·lícula es un homenatge al mateix Solo, un adéu a una gran personalitat. A més a més, el seu assassinat permet la consagració del seu fill com a un vilà de debò. El seu decés es el clímax de la pel·lícula, amb un crit de wookie inclòs.
![]() |
| L'últim adeu? |
I ara, passem a repartir llenya... Lo pitjor!
LO PITJOR:
1. Poca creativitat
Abans he comentat que l'estil proper a la trilogia original era un dels punts forts de la pel·lícula. Totalment veritat. Però hi ha un límit.
Hi ha moments del film que semblen copiats de l'episodi IV, literalment. Jakku, el missatge, la base Starkiller (la tercera, que no aprenen?) etc.
Però el que més em molesta és la situació actual de la Galàxia. Entenc que desprès de Endor l'imperi no quedes totalment destruït. Entenc l'existència de la Primera Ordre. Però perquè la República es tant dèbil? Que han estat fent? I l'ordre Jedi? Només va reclutar quatre o cinc nous aprenents, un dels quals va assassinar als altres i va esdevenir un Cavaller de Ren. Luke, has fracassat!
![]() |
| A la tercera no va la vençuda! |
2. Líder Snoke
Aquesta no la passo. El senyor gegant de l'holograma ha resultat ser patètic. Quin tipus de Lord maligne és? Però si no castiga ni s'enfada envers als errors dels seus seguidors (com el mateix Kylo Ren).
Qui redimonis és? Comprenc i accepto que encara no rebel·lin la seva identitat, però el seu aspecte és una mica penós. No intimida gens ni mica, no transmet.
Ho sento, però aquest personatge no ha tingut un bon inici. Potser, quan es desveli la seva identitat millorarà la seva trama. Darth Plagueis? Operador?
![]() |
| No em convenç... |
3. Poe Dameron
Quan el vaig tornar a veure desprès de l'accident amb el TIE fighter, vaig pensar “Tolkien ha ressuscitat, ha participat en el guió de la pel·lícula i s'ha tornat a marcar un Gandalf”. Ho sento per tornar a semblar insensible, però penso que aquest personatge hauria d'haver mort. Havia complert la seva missió. La localització d'en Luke Skywalker havia arribat a la Resistència. Quina funció li quedava per complir?
Doncs destruir la Base Starkiller. Es veritat. Però no ho podria haver fet en Finn?
![]() |
| El millor pilot de la Resistència! |
I fins aquí les meves consideracions sobre el film. Com he comentat abans, és una pel·lícula entretinguda i recomanable. Respecte a “Lo pitjor”, son puntualitzacions, que espero (i crec) que és solucionaran en la següent entrega, la qual serà, segurament, molt fosca.
Que la força us acompanyi!
Etiquetes de comentaris:
ciència ficció,
Crítica,
Finn,
Gandalf,
Han Solo,
Kylo Ren,
Leia Organa,
Líder Snoke,
Lo millor i lo pitjor,
Poe Dameron,
Rey,
Star Wars,
Starkiller,
The Force Awakens
14 de gen. 2016
GALAXY QUEST: AVENTURES FORA DE HOGWARTS
Aquest matí s'ha conegut la pèrdua d'Alan Rickman, de 69 anys, un dels "malvats" més estimats del món de la fantasia. Podria dedicar una llarga entrada al seu paper com a Severus Snape, però no és l'objectiu del meu petit homenatge.
Avui m'agradaria presentar una pel·lícula, no tant coneguda com la elogiada saga de Harry Potter, en la qual també participà: Galaxy Quest.
No donaré molts detalls sobre la trama d'aquest film. Simplement, voldria comentar que es tracte d'una parodia de Star Trek (principalment), molt divertida i plena d'humor, on veiem a un Alan Rickman sense la seva característica capa negra però amb el seu toc d'humor negre i mal geni de sempre. Molt Recomanable.
Avui m'agradaria presentar una pel·lícula, no tant coneguda com la elogiada saga de Harry Potter, en la qual també participà: Galaxy Quest.
![]() |
| Que hi ha fa la tinent Ellen Ripley (Alien)? |
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
ANDRÒMEDA
A la llunyania, marxava Andròmeda. I a la llunyania, reia Andròmeda. Tenyia el cel d’or i plata incandescents, mes el seu fulgor era d’un ...
-
- Com és diu aquest últim planeta? - L'anomenen “La Terra” -afirmà el guia. Desprès, afegí- encara el tenim apartat, car que ens hem ...
-
M'agradaria dedicar aquesta breu entrada a tres temes en concret. Primerament, voldria anunciar-vos amb alegria que m'han publicat...
-
No era imponent ni poderós, tampoc gràcil, més semblava maldestre tot sovint, corrents o caminant, sempre anava coixejant. ...


































